Introductie – Online betalingen ontvangen op je evenement (SEPA & PayConiq)

Veel evenementen zoals restaurantdagen, een quiz, de kaas- & wijnavond van het jeugdhuis, kinderfuif van de school, … werken vandaag de dag nog met cash betalingen. Ontstress je klanten door ze niet langer eerst geld te laten afhalen of dat ze van elkaar geld lenen door eenvoudigweg betalingen via overschrijving te ontvangen op je evenement.

de kassa applicatie voor verenigingen

Presto QR Betaalmethode via SEPA overschrijving

Via de Presto applicatie kan je nu eenvoudig betalingen ontvangen via overschrijving. Deze werkt op exact dezelfde manier als een PayConiq QR-code. Alleen is deze niet van payconiq. Je hoeft hiervoor geen account aan te maken of een merchant account te registreren.

Het enige wat de Presto applicatie nodig heeft om overschrijvingen via QR code mogelijk te maken, is een werkende bankrekening van je vereniging. Je bezoekers dienen de QR code te scannen met hun gebruikelijke bank app. De QR code zal het bedrag en het bankrekeningnummer automatisch invullen in de applicatie.

Het Presto systeem is vergelijkbaar met het manueel aanmaken van een QR code in je bank-applicatie, die je dan nadien laat scannen door je vrienden. Er is geen extra installatie of registratie nodig.

Onze QR Code is opgemaakt via de documentatie van de European Payment Council. (lees PDF)

Voordelen

Activeer QR betalingen voor je evenement

Betalingen ontvangen via PayConiq met QR-code

Het is met Presto ook mogelijk om betalingen via Payconiq te ontvangen. De voordelen van met PayConiq te werken is dat ons systeem kan detecteren wanneer een betaling werd voltooid. De rekening wordt automatisch opgeslagen na een succesvolle betaling. Zo moet je niet aan je klanten vragen hun scherm te tonen om de betaling te bevestigen.

Hoe kan ik de SEPA/PayConiq QR code activeren in Presto?

Om de QR code op het klantenscherm te activeren moet je enkel een werkende bankrekening ingeven via je settings pagina. Je bankrekening wordt gebruikt om via de QR code deze automatisch te laten invullen in de banking-app van je klanten. Deze wordt samen met het totaalbedrag automatisch ingevuld.

Eens je de IBAN en BIC hebt ingevuld van je vereniging zal de QR code zichtbaar worden op het klantenscherm. Je kan vanaf nu via een actief evenement in je applicatie rekeningen beginnen ingeven. Indien het klantenscherm actief is, zal de QR code daar zichtbaar worden indien het totaalbedrag van de rekening > €0 is.

Lees in onze documentatie een uitgebreide handleiding over hoe je online betalingen kan inschakelen op je account.

Let wel dat je manueel de transacties moet nakijken (zoals bij PayConiq). De Presto app geeft geen melding in het systeem van een succesvolle of gefaalde transactie.

Als je de QR code niet langer wenst weer te geven op het klantenscherm kan je het IBAN nummer opnieuw verwijderen van je account.

QR Code laten scannen door meerdere mensen

Als je rekeningen aan het ingeven bent krijg je onderaan het totaalbedrag opties te zien om rekeningen te splitsen. Deze knoppen delen het totaalbedrag in gelijke delen. De QR code op het klantenscherm wordt automatisch aangepast.

Hierdoor kan je op een rekening aanduiden dat deze gedeeld moet worden in 4. Hierdoor kunnen 4 klanten dezelfde QR code gelijktijdig scannen en de overschrijving uitvoeren.

presto rekening delen door verschillende klanten

Wat is het maximale bedrag dat gescanned kan worden?

Omdat onze QR code een manuele overschrijving triggered binnen de vertrouwde banking-app van je bezoeker, staat er geen limiet op het over te schrijven bedrag. Voor grote bedragen kan het wel zijn dat je bezoeker de transactie gaat moeten ondertekenen via itsme.

Moest het te betalen bedrag toch nog altijd te groot zijn, of itsme werkt niet en de klant moet zijn “kaske van de bank” bovenhalen, kan je de rekening splitsen en meerdere mensen een kleinere som laten betalen.

Indien een bezoeker vraagt om de rekening op te splitsen, en dan zelf 2 of 3x de QR code wenst te scannen, moeten ze er wel rekening mee houden dat sommige banken niet toelaten 2 exact dezelfde overschrijvingen vlak na elkaar te doen.

Indien je zelf nog vragen hebt over onze Presto update met QR betaalmogelijkheden, aarzel zeker niet ons te contacteren!